Úvod » Hi-Fi Stereo » Zesilovače » Zesilovače stereo » ARCAM HDA SA20
Varianty tohoto výrobku
Číslo produktu / Název zboží: | ||||
---|---|---|---|---|
![]() |
ARCAMHDASA10 ARCAM HDA SA10 |
24 990 Kč (1 057 EUR) | ||
![]() |
ARCAMHDASA30 ARCAM HDA SA30 |
69 990 Kč (2 961 EUR) |
Popis & Specifikace
Stereo zesilovač 2x80W třídy G s vestavěným LAN konektorem a D/A převodníkem ESS Sabre
- Barva: černá
Poznámka. LAN konektor slouží pouze pro dálkové řízení zesilovač a nebo pro IP ovládání z aplikace MusicLife. Přístroj neumí streamovat ani z domácí sítě ani z internetu. Tuto možnost nabízí pouze zesilovač ARCAM HDA SA30.
Nový zesilovač SA20 z řady HDA vychází ze zkušeností společnosti Arcam jako jedné z nejuznávanějších audiotechnických společností ve Velké Británii. Díky využití nejkvalitnějších komponent a technologických postupů je navržen tak, aby přinášel maximální hudební zážitek.
U hi-fi zesilovačů třídy A, které bývají tradiční volbou audiophilů, narážíme na dva časté problémy. Využívaný jediný napájecí zdroj zde pracuje nepřetržitě na plný výkon, a to i v případě, že neprochází žádný signál. Třída A je skvělá pro reprodukci těch nejjemnějších detailů při nízkém výkonu, avšak v případě rychlé potřeby extrémní síly mívá problémy.
Třída A / B je nejběžnější třída zesilovačů. Přepíná mezi dvěma interními zesilovači, jedním pro každou polovinu křivky. Je to daleko efektivnější, jenže zde dochází často k přechodovému zkreslení, a ty detaily, které jsou duchem hudby a které vyhledáváme, se vyskytují právě při nízkém výkonu, se ztrácí právě během přepínání mezi oběma zesilovači.
Třída G je v podstatě hybridní zesilovač, který využívá třídu A speciálně pro nízkoúrovňové signály, ale v případě potřeby zapíná dodatečné napájení pro napájení vyšší částí křivky. Významná část křivky se tak pohybuje ve třídě A s nezkreslenými nejjemnějšími detaily, avšak zůstává zachována rychlost, přesnost a výkon pro dokonalou prezentaci jakéhokoliv hudebního žánru.
Třida-G ta nejlepší ze všech možností
Díky technologii zesilovače třídy Class-G společnosti Arcam přináší HDA SA20 nejlepší možný zvuk za všech okolností. První čtvrtina potenciální energie (z 80 wattů) je dodávána v čisté třídě A.
Digitální vstupy převodníku ESS DAC pro špičkovou kvalitu zvuku
Zatímco třída G zesilovače se stará o zpracování analogových signálů, špičkový DAC převodník Sabre ESS 9038 vyždímá z vašich digitálních zdrojů maximum. Jakmile je připojíte přes digitální vstupy k SA20, využijete tento integrovaný převodník a získáte vynikající prezentaci i mnohem více otevřený zvuk se silnou dynamikou a s možností výběru mezi 7 filtry. Dva koaxiální digitální vstupy a jeden optický konektor umožňují připojení až tří zdrojů - ideální pro přehrávače disků CD / DVD / Blu-ray, streamery nebo dokonce i televizory!
Vstup pro gramofon (MM)
SA20 je vynikající nejen v oblasti digitálních technologií, ale můžete ho skvěle využít i pro připojení vašeho gramofonu. SA20 totiž disponuje také integrovaným gramofonovým předzesilovačem (MM). Na rozdíl od mnoha jiných integrovaných phono předzesilovačů, které pouze doplňují konektivitu, Arcam SA20 využívá pečlivě vyvinutý audiofilský předzesilovač s minimálním šumem a vysokou úrovní detailů v hudbě. Jedná se o vysoce kvalitní komponent navržený tak, aby plně uspokojil i náročné milovníky vinylu.
:: Integrovaný zesilovač třídy G s integrovaným referenčním 32-bitovým / 192 kHz DAC převodníkem SABRE ESS9038K2M
:: Výkon 2 x 80 W na 8 ?
:: Celkové harmonické zkreslení + šum = 0,003 %
:: 5 RCA analogových vstupů, včetně vstupu PHONO pro MM přenosky
:: 3 digitální vstupy – 1 x optický a 2 x koaxiální
:: RCA analogový výstup PRE-OUT
:: Sluchátkový výstup
:: USB vstup pro upgrade systému
:: Připraven pro dálkové řízení pomocí RS-232
:: IP ovládání (z aplikace MusicLife - pro iOs a Android)
:: Možnost využít jeden ze vstupů pro připojení např. AV receiveru jako vstup s fixní výstupní úrovní hlasitosti
:: Dálkový ovladač
:: Hmotnost 9,2 kg
:: Rozměry 433 x 323 x 87 mm
S identickými rozměry jako HDA CDS50 (respektive s rozdílem dozadu vyčuhujících reproterminálů a větší váhy 8,4 kg) nabízí SA20 i identickou estetiku, tedy stejně umístěná tlačítka, jen plocha vyhrazená displeji je jiná, ačkoliv displej samotný je identický. Prostor, který je u CD přehrávače věnovaný mechanice tu zabírá velký ovládací prvek pro regulaci hlasitosti a dva droboučké 3,5 mm konektory - výstup pro sluchátka a vstup pro externí zdroj typu mobilního přehrávače.
Také tlačítek pod displejem je poněkud víc, ale to je proto, že umožňují rychlý přístup ke všem vstupům i rychlé ztlumení výstupu zvuku. Všechna další nastavení typu vyvážení kanálů či nastavení vstupu pro procesor domácího kina se pak provádí přes rozhraní displeje.
Zásadnější je opět pohled zezadu - pravé části vládne čtveřice klasických, ale pěkně robustních reproterminálů, vlevo od nich je pěkně uspořádaná čtveřice analogových vstupů. To není zase tak moc, vezmeme-li v potaz i to, že jeden z nich vede do přenoskového předzesilovače pro MM standard. Pátý pár analogových cinchů je klasický regulovaný pre-out pro případný upgrade koncovým stupněm, pro subwoofer atd.
Co pak ale rozhodně potěší, to je moderní trendy respektující přítomnost digitálního rozhraní s uvnitř pracujícím čipem ESS9038K2M - jsou tu dva koaxiální a jeden optický vstup, dokonce je tu ale i ethernetový konektor a USB port pro aktualizaci softwarového vybavení. Počítačová síť tu pak neslouží ke streamování, ale "jen" pro možnost ovládání - i to je ale velmi příjemné. Případně samozřejmě můžete SA20 ovládat přes "chytrý" konektor RS232.
Vnitřnímu prostoru zesilovače celkem dominantně vládne velký toroidní transformátor, poctivě odstíněný přepážkou. Druhým dominantním prvkem je pak chladící profil v přední části, tam kde se na šasi nachází řada průduchů zespodu i shora. Jsou tu vidět třeba i filtrační kondenzátory s kapacitou přes 30 000 uF.
Zásadní je pro firmu dnes již typické použití zesilovacích obvodů, které pracují ve "smíšené" třídě G - při nízkých hlasitostech či jednoduše tam, kde není třeba úplně mnoho výkonu, pracuje zesilovače v čisté třídě A (u tohoto modelu by to mělo být až 25 Wattů), když přijde razantní dynamická špička nebo jiná potřeba opravdu velkých proudů, připojí se další napájení, které vyždímá z tranzistorů jejich plný výkon ve třídě A/B. Většina domácího poslechu ale bude probíhat "v áčku". Naplno umí SA20 dodat dostatečných 90 Wattů do 8 ohm, respektive 150 Wattů do 4 ohm. Harmonické zkreslení nepřesahuje 0,002% (80% výkonu, 8 ohm, 1 kHz).
Za zmínku pak asi stojí i sluchátkový výstup, který přes svou nenápadnou formu umí dodat papírově pěkných 5 V do 600 ohm a zvládne sluchátka od 16 ohm do 2 000 ohm a v rámci dané třídy funguje slušně.
Oba přístroje jsme měli možnost instalovat v redakčních podmínkách - sestava tak hrála zejména společně, ale zkoušeli jsme obměnit i jednotlivé komponenty. Hrálo se tak s Harbeth Monitor 30 místo OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140, s Fischer&Fischer SN-70 místo Cambridge CXA80 a Cambridge CXC nebo s KEF LS50 místo Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2.
Je dobré říct, že Arcam zjevně výrazně zapracoval na síťové konektivitě, respektive na svižnosti reakcí tohoto rozhraní a to patří k absolutní špičce - užijete si tak naplno dobu digitální, kdy jakýkoliv digitální zdroj je po kliknutí skutečně jen zlomek vteřiny od vás.
Veleznámá basová linka v úvodu "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) měla grády, nejde to říct jinak - zesilovač má autoritu, drajv a drží - prominete-li ten výraz - býka za koule. Ale Arcam fungují prostě jako set - bas byl tuhý, pulsující, napnutý a jasně uspořádaný. Možná tu není taková ta high-endová uvolněnost a samozřejmá bohatost, ale kontrola, důraz a konkrétnost bez ohledu na reprosoustavy jsou působivé.
Energie nepolevuje ani nad středním pásmem, kde i jemný zpěv Julie Stone a jejího bratra Anguse v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) není snad přímo neposedný, ale rozhodně se tlačí kupředu, je přímý, velký a bohatý, pevný a jadrný. Není to decentní audiofilie, ale pěkně šťavnatý, pevnou rukou načrtnutý zpěv, který Arcam "protlačí" prakticky kudykoliv - snadno a konkrétně, čistě a jasně.
Důraz a kontrola, utaženost a spořádanost, to vše funguje i na nejvyšších frekvencích - set umravnil s velkou sebejistotou mnohý cinkot a břinkot perkusí v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) - bylo cítit energii, znělost, každé cinknutí bylo pevné a důrazné a přes balancování na hraně cinkavosti ji Arcam nikdy nepřekročí, přes jistou přímočarost v jakékoliv hlasitosti zůstává set čistý a vlastně civilně realistický co do podání barev a textur činelů.
Kdo by se bál papírově standardního výkonu, buď ujištěn, že sestava Arcam sílu, razanci a makrodynamickou důraznost rozhodně nepostrádá - v "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) bylo cítit, že zejména zesilovač umí být aktivní a plný, silný a dominantní - snad jen úplně potichu, než se "připne" další napájení, tak zvuk má jisté dynamické rezervy, ale už při běžné hlasitosti se parádně nadechne a ve špičce má kontrolu nad standardem dané cenové hladiny.
Ačkoliv ani zesilovač, ani přehrávač nemají vlastně objektivně vzato ultimativní rozlišení nebo šokující transparentnost, v "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) byl zvuk výtečně čitelný, snad hlavně díky excelentní pevnosti a soustředěnosti. Dost možná to podporuje i celkově aktivní zvuk, který se nebojí vykročit kupředu. Se vzrůstající hlasitostí se pak zvuk ještě otevírá a přibývá mu další jistoty. Kontrola pak stačí s přehledem na jakékoliv reprosoustavy, které snad mohou být v dané třídě relevantní.
Seskládání hudební scény v pravolevém i předozadním směru v "Thus saith my Cloris brite" v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) bylo bezproblémové a i tady cítíte, že přes ne úplně obří proporce je všechno dobře organizované, solidně samozřejmé a přehledné; už máte pocit, že vás hudba oblévá a je to patrně z velké míry i tím, jak snadno si elektronika poradí skutečně s prakticky libovolnými reprosoustavami.
V čem tah na branku pěkně od podlahy u obou komponentů Arcam funguje na jedničku, to byla "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" od Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) - snad až temný, dravý, mocný a dramatický přednes si vás snadno získá, cítíte více než dostačující autoritu nebo schopnost nakopnout hudbu v ten správný moment. Je to takový mocně energický přednes, který jako kdyby válcoval všechny překážky a předestřel vám hudbu jako šťavnatý a bohatý pokrm.
KLADY
+ grip a důraz zesilovače
+ konektivita
+ parádní rychlost streamovacího rozhraní
+ napnutý a energický zvuk obecně
ZÁPORY
- úkrok k modernějšímu vzhledu není pro každého