S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "OK" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery. Funkční cookies jsou v rámci zachování funkčnosti webu používány po celou dobu procházení webem. Podrobné informace a nastavení ke cookies najdete zde.

Úvod » Reprosoustavy » Sloupové repro » ACOUSTIC ENERGY AE309


        

ACOUSTIC ENERGY AE309

 

skladem

+ reprokabely ZDARMA


5x
Dostupnost: Ihned
Číslo produktu: ACOUSTICENERGY309
Výrobce: Acoustic Energy
Barva
bez DPH : 28 917 Kč (1 141 EUR)
s DPH (21 %):
34 990 Kč (1 381 EUR)
Hlídací pes:
Hlídací pes

do košíku:
  pár  

Popis & Specifikace

175W Sloupové 2,5-pásmové repro s bassreflexem. Dolní část ozvučnice je vysypaná pískem (zvyšuje stabilitu soustavy, rozlišení a přesnost basů). Bassreflexový otvor s nízkou turbulencí.

AE309 jsou štíhlé sloupové reprosoustavy, kompaktních rozměrů, vhodné do středně velkých, ale i větších místnosti. Vzhledově i tvarově jsou “třistadevítky“ velmi podobné svým ekvivalentům z řady 100, ale je samozřejmé, že za více peněz je i více muziky. Konstruktéři se jen drželi osvědčeného návrhu, který dále ve všech směrech zdokonalili.

Model AE309 je větší než jeho předchůdce ze stovkové řady, dokonalejší je povrchová úprava kabinetu, soustavy v provedení vlašský ořech jsou dýhovány pravou, přírodní dýhou, ale nejde jen o estetiku, zcela jiné je i osazení reprosoustav. A s tím souvisí i lepší zvuková kvalita.

Soustava využívá basové a středobasové měniče poslední generace o průměru 130 mm. Díky zbrusu nové sendvičové membráně (hliníkové s keramickým povrchem), s ultra mělkým kónickým profilem a mimořádně vysokým zdvihem, nabízí tento reproduktor zlepšené rozptylové vlastnosti, vyšší dynamiku a celkově lepší zvukový projev.

Pro řadu 300 byl vyvinut také nový hliníkový výškový reproduktor, s kalotou o průměru 28 mm, který nabízí vysoký výkon a má nízký rezonančni kmitočet, s čímž také souvisí snížení jeho zkreslení. Hlavním přínosem nové konstrukce, opatřené mělkým zvukovodem (Wide Dispersion Technology) jsou vynikající vyzařovací vlastnosti měniče. Zvukovod usměrňuje vyzařování výškového měniče tak, aby co nejlépe odpovídalo rozptylové charakteristice středobasového reproduktoru a vytvořilo širší základnu, pro ideální poslech v místnosti.

Inertní kabinet z MDF desek o tloušťce 18 mm využívá ke snížení zabarvení zvuku patentovanou technologii vyztužení, odvozenou od firemních referenčních soustav. Bassreflexový otvor ve tvaru štěrbiny v horní části zadní strany reprosoustav byl pečlivě vyvinut s cílem snížit vliv turbulence vzduchu na čistou a nezkreslenou reprodukci basů. Základna skříně je naplněna těžkým inertním materiálem, který zvyšuje její stabilitu, zajišťuje tlumení a také snižuje její vliv na zabarvení zvuku. Těžká základna, spolu s odhmotňovacími hroty, pomáhá vytvářet stabilní prostředí, bez rezonancí a interakci skříně s povrchem podlahy, pro bezchybnou práci reproduktorů.

Výsledkem použití nejnovějších technologií u měničů a konstrukce skříně jsou štíhlé, výkonné, podlahové reprosoustavy pro náročné posluchače, u kterých je vynikající kvalita zvuku, spojená s elegantní estetikou, dotažená k dokonalosti.

Technické parametry
Rozsah: 38 Hz -30 kHz
Citlivost: 89dB
Špičkový akustický tlak: 115dB
Doporučený max. výkon zesilovače: 175 W
Dělící kmitočty výhybky: 296 Hz / 2.56 kHz
Impedance: 6 ohmů
Konstrukce: 2.5 pásmová
Rozměry (v x š x h): 900 x 175 x 280 mm
Hmotnost: 22 kg/kus

 

Britští Acoustic Energy jsou na světě se svými reprosoustavami už přes tři dekády, nejde tedy o žádné nováčky. Jejich reprosoustavy jdou cestou plného zvukového projevu při zachování (někdy velmi) kompaktních ozvučnic. Nejinak je tomu i u sloupečků AE309, nejvyššího modelu série 300, které ale ani tak nevybočují z hájemství těch nejsnáze skladných sloupků na trhu.

Už při prvním pohledu naprosto jednoduše poznáte charakteristický designový rukopis firmy. Krom velikosti jsou to hlavně čisté linie a zaoblené rohy, typické ale je i ořechové dýhování, které vypadá prostě pěkně (byť lze vybrat i bílý nebo černý lesk) a bednám sluší. Koukněte se zezadu a "pod střechou" uvidíte i podlouhlý štěrbinový bassreflex, další neklamný znak řešení od Acoustic Energy.

AE309 jsou opravdu skladné - na výšku koneckonců měří jen 90 cm, do šířky 17,5 cm a do hloubky 28 cm. Možná i díky tomu je překvapivé, že AE309 váží tučných 22 kg. Za atypicky vysokou hmotností stojí nejen použití MDF profilů o tloušťce 1,8 cm, ale také bohaté vnitřní vyztužení nebo přidaná váha v základně ozvučnice, která pomáhá nejen absorbovat vibrace pronikající do kabinetu a do podlahy, ale také udržuje těžiště uzounkých reprosoustav nízko, takže ani při posazení na celkem výrazné hroty se nemusíte bát převržení.

O nejvyšší tóny se stará hliníková kopulka o standardním průměru 2,5 cm, která je vsazená do relativně výrazného zvukovodu a překrytá mřížkou. Je to měnič vyvinutý pro řadu 300 a jeho hlavními přednostmi má být široká disperze až 120 stupňů a schopnost zvládnout velké množství energie.

Výškáč doplňuje dvojice středobasových reproduktorů, jejich membrány mají průměr 13 cm, mají kónický tvar a malý, zašpičatělý středový nástavec. Jsou vyrobeny z kombinace hliníku a keramiky, což prý umožňuje dosáhnout velmi mělkého tvaru a opět schopnosti zpracovat velkou energii.

Výrobce udává frekvenční rozsah 38 - 30 000 Hz (+/- 6 dB), charakteristická citlivost činí 89 dB / 2,83 V / m a jmenovitá impedance je 6 ohm. Dvou a půl pásmová koncepce má dělící body výhybky na úrovních 296 Hz a 2 560 Hz, slova o schopnosti zpracovat hodně energie by měl potvrzovat údaj 175 Wattů, což je na tak malý sloupek opravdu hodně.

Acoustic Energy AE309 jsme poslouchali v rámci standardních redakčních sestav, tedy jak s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 namísto Harbeth Monitor 30, tak s Cambridge CXA80 a Cambridge CXC místo Fischer&Fischer SN-70, ale i s Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2 místo KEF LS50. Krátce jsem zkusili i vinylový řetězec s VPI Scout, raménkem Jelco, přenoskou Hana, předzesilovačem Grandinote Celio a zesilovačem Grandinote Shinai. O použitém příslušenství, ať už jsou to kabely, filtry nebo další komponenty, se dozvíte v pravém sloupci -->.

Velký, rozmáchlý a na ovládnutí ne zrovna jednoduchý basový základ v "By your side" od Sade ("Lovers Rock" | 2000 | epic | 500766 2) byl objemově příjemný, sloupky netrpí nedostatkem, ale ani se vám nebudou snažit rozdunět podlahu - je to bas spíše kontrolovaný, uhlazený a nenásilně poddajný, houpavě naplňující místnosti dostatkem energie, která vám dá pocit, že hloubka tu je, ale přitom nemá tendenci na sebe poutat pozornost. Je to bas spíše šťavnatý, tučný, fyzický, umí si brouknout a dát impuls, který cítíte, ale netlačí na pilu, je součástí hudebního celku, civilizovaný a přirozený.

Také vokál Diany Krall v "Temptation" ("The Girl in the Other Room" | 2004 | Verve | 0602498622469) byl hladký, vřelý, plnokrevný a přitom anglicky lidský a spořádaný, s nádechem jemnosti, ale přitom co do energie přesvědčivý bezprostřední nad standardy dané cenové hladiny. Od lehkého šepotu po důraznou artikulaci, ve všech polohách si ho užijete s neokázalou laskavostí, je to velmi muzikální přednes s citem pro barvu a s dobrou čitelností, kdy nemáte pocit, že by se zvuk někam tlačil, ale že prostě přirozeně vyplývá k vašim uším.

I nejvyšší tóny jsou klidné, nijak se neodtrhávají od zbytku reprodukce a třeba cinkání, ševelení a šumění činelů a dalších kovových perkusí v "Question and Answer" ze stejnojmenné desky Methenyho, Hollanda a Haynese (2008 | Nonesuch | 7559-79910-0) je zřetelné, je tu cítit už solidní pořádek a oddělení jednotlivých tónů, spousty odstínů různých kovových nástrojů a celkově za 35 000,- jsou to doslova myriády důvodů ke spokojenosti. Navíc to není prezentace jakkoliv efektní, ale spíše zvuk s takovým tím anglickým smyslem pro hudební realističnost.

Když začne Janáčkova "Symfonieta" ("Rok české hudby" | 2004 | Panter Praha | TU 0002-2), je cítit, že i orchestr se v dané třídě do reprosoustav "vejde" a zvuk je pěkně plný, bohatý a je ho dost, aniž by byl "nadmutý" kvůli pocitu větší dynamičnosti nebo prostě bombastičnosti. AE309 se drží velmi spořádaně v hájemství realističnosti a uvolněnosti, dokážou "nesplaskle" šeptat a nadechnout se v dynamické špičce s dostatečnou důstojností, aby bylo cítit opravdové vzedmutí energie. Je to příjemná kombinace klidu a živoucnosti, anglicky kultivovaná a už bez stresu plynoucí a ani pod vyšší hlasitostí neztrácející takovou tu poddajnou měkkost.

V "Like a Rolling Stone" od Barb Jungr ("Man in the Long Black Coat" | 2011 | Linn Records | AKD 386) cítíte velký organický hudební celek, nerozdrobený na technický soupis jednotlivostí. Ze zvuku si snadno "vyloupnete" jednotlivosti, pokud si přejete zaměřit se na detaily, ale hlavní silou charakteru je to, jak dokáže sestavit smysluplný hudební celek, aniž by právě jednotlivosti musel nějak akcentovat. Přitom je to ale už slušně prokreslený zvuk, dávající vám ochutnat party jednotlivých nástrojů v přehledném celku - prostě právě to, co ve třídě vyššího hi-fi světa čekáte.

Snad je to díky péči o disperzi nejvyšších kmitočtů, snad celkově dobrým zfázováním měničů, ale AE309 dokázaly v Illsleyho "Railway Tracks" ("AUDIOphile Pearls Vol. 10" | 2014 | AUDIO | 11-14) udržet pěkný stereo obraz bez nutnosti sedět na nějakém jediném sweet spotu, můžete se usadit pohodlně a užívat si hudbu s dostatečně širokou bází a vlastně už pěkně velkými proporcemi a solidní vzdušností, která vás nechá cítit se uprostřed hudebního dění.

Svým kultivovaně poddajným, měkkým a muzikálním charakterem nabízí AE309 snadnou cestu k hudbě - pranic nevadí ani říznější sykavky, jako má Bára Zmeková ve své "Ještě kousek" z stejnojmenné desky (2013 | Jámor), protože sloupky vám sice jejich ostrost naznačí, ale předají celkový vjem kultivovaně a neútočně, takže vás nic nevytrhuje od hudby jako takové. A že ta se poslouchá prostě dobře, s puncem už takové té dospělé a přitom příjemné přirozenosti.

Sloupky Acoustic Energy AE309 představují patrně takovou tu metu, která by měla snad být ve světě středně drahého audia povinností pro každého - jednak mají elegantní a do interiéru snadno zapadající vnější slupku, jednak se férově "vejdou" se svým zvukem prakticky do jakékoliv místnosti a jednak - a to je asi nejdůležitější - fungují tak pěkně vyrovnaně, tak neokázala a tak celkově muzikálně, že je prostě příjemně uvolňujícím zážitkem pustit si jakoukoliv hudbu máte zrovna chuť si pustit. Důstojný, plný a měkce poddajný zvuk AE309 je kultivovaným a přirozeně znějícím průvodcem prakticky jakoukoliv nahrávkou a je schopný předávat vám hudbu dlouhodobě neúnavným, zábavným způsobem, který netlačí na pilu a nechává s uvolněnou pozitivností vyniknout ducha hudby.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

Na naměřené frekvenční odpovědi je znát, že reprosoustavy své první tóny vydají někde na úrovni 35 Hz, v plné parádě někde kolem 45 - 50 Hz, kterážto meta se ale dá prohloubit přisunutím ke zdi, kde se zdvihne celé pásmo mezi 50 a 100 Hz. AE309 pak nabízí bohatší reprodukci mezi 100 a 1 200 Hz, celkově jde ale o slušně vyrovnanou a na danou třídu bezproblémovou odezvu. Výrobcem slibovaného rozsahu pak AE309 skutečně dosahují a to za slíbených podmínek, takže je vše v nejlepším pořádku. Díky onomu lehkému zdůraznění zmíněného pásma od 100 Hz výše pak zní tak příjemně plným způsobem a naopak úbytek energie pod 100 Hz stojí za tím, že nepůsobí přebasovaně ani v menších prostorách.

Impedance (červená) napovídá, že bassreflex je naladěný kolem 50 Hz, křivka v žádném svém bodě nepropadá pod 6 ohm a i v tomto tedy Acoustic Energy plní to, co deklarují - je to jeden z nemnoha výrobců, který se tak v daném segmentu doopravdy drží reality. Mocný peak na 80 Hz dosahuje až 50 ohmů, stejně jako je tu patrný další peak na cca 3 800 Hz. Důležitější ale je, že tu není žádný náznak nežádoucích rezonancí nebo stojatého vlnění, které by se mohly při normálních hlasitostech projevit formou zkreslení. Elektrická fáze (černá) má největší výkyv na úrovni mezi 90 a 100 Hz, kdy je odklon do záporných hodnot poměrně výrazný, ale v kombinaci s masivním impedančním peakem by AE309 neměly mít nepřiměřené nároky na dodávky proudu ze zesilovače. Sečteno a podtrženo, elektricky jsou AE309 stejně spořádané, jako jsou zvukově.

KLADY

+ elegantně hladký a muzikální zvuk
+ objem a plnost ze skladných ozvučnic
+ jsou pěkné na pohled
+ nebojí se jakékoliv hudby a stále zní příjemně
+ ani v malé místnosti nemáte pocit přebasovanosti
+ umí být pěkně "tělesné"

ZÁPORY

- vlastně nic

Autor: Daniel Březina, hifi-voice.cz

 

Odkaz na web výrobce      YouTube odkaz

Komentáře

NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Nebyl zatím přidán žádný názor. Přidejte svůj názor nebo dotaz jako první.

NTU3M
Hlídací pes
Watch DOG


Informovat na e-mail při změně:


       když cena klesne pod

        když produkt bude na skladě


Zadejte Váš e-mail: