Úvod » Reprosoustavy » Sloupové repro » ACOUSTIC ENERGY AE509
Popis & Specifikace
Dvoupásmové sloupové reprosoustavy s bassreflexem nejvyšší řady
- Barva: Black, White, Walnut
AE509 jsou štíhlé sloupové reprosoustavy s kompaktními rozměry, vhodné do středně velkých až velkých místností. Podobně jako u modelu AE500 nabízejí AE509 vyšší úroveň kvality a dokonalejší reprodukci než jeho ekvivalent řady 300. Reproduktorové soustavy AE509 používají taktéž nově vyvinuté výškové a středobasové reproduktory s membránou z uhlíkových vláken.
Útlé skříně jsou k dispozici v povrchových úpravách lesklý černý nebo bílý klavírní lak nebo dýhovaném provedení, americký ořech. Masivní hliníkové konzoly zajišťují pevné spojení s podlahou a maximální stabilitu, zatímco tuhost kovové konstrukce omezuje interakci reprosoustav s místností.
Výškové reproduktory řady 500 mají zbrusu novou kalotu z uhlíkových vláken o průměru 25 mm. Uhlíkové vlákno je mnohem lehčí, s lepším útlumem vlastních rezonancí, než mají ostatní, na výrobu membrán používané, tuhé materiály a poskytuje bleskurychlý, přirozený zvuk, který posluchače překvapí svou neutralitou. Výškový reproduktor je vybaven novým WDT zvukovodem, odlitým z hliníku, umístěným v blízkosti středobasového měniče, který optimalizuje vyzařování výškového reproduktoru. Jeho extrémní tuhost snižuje vibrace přenášené na výškový reproduktor, což garantuje příjemné, čisté a přirozené výšky.
Středobasové reproduktory o průměru 125 mm obsahují nové, mimořádně velké (35 mm) kmitací cívky, zajišťující nízké tepelné zatížení a velmi vysokou účinnost pohonu membrány, díky čemuž poskytují vysoce dynamické a přesto kontrolované basy. Basový reproduktor má optimalizovaný systém pohonu a zavěšení membrány, pro dosažení maximální linearity a co nejnižšího zkreslení. To zaručuje věrnou reprodukci středního pásma, zatímco přirozená lehkost membrány z karbonových vláken zvyšuje její rychlost a snižuje setrvačnost, čímž je dosaženo mimořádné čistoty reprodukce.
Pro optimální navázání reprodukce měničů v okolí dělících kmitočtů používají výhybky soustav vysokonapěťové polypropylenové svitkové kondenzátory a vzduchové tlumivky. Reproduktorové soustavy AE509 používají dvou a půl pásmové uspořádání měničů (středotónový, vysokotónový a středobasový reproduktor).
Tyto jedinečné reproduktory jsou umístěny v nových skříních z Resonance Suppression Composite (RSC) kompozitního materiálu, s tloušťkou stěny 18 mm, vyvinutých z ozvučnic prestižní řady Reference a používajících stejný kompozit (s jádrem s pevné akusticky netečné pryže), který výrazně snižuje akustické vyzařování skříně, které by jinak zabarvovalo reprodukci.
Výškové reproduktory s tuhou kalotovou membránou z uhlíkových vláken a WDT zvukovodem, odlitým z hliníku, umístěným v blízkosti středobasového měniče - poskytují bleskurychlý, přirozený zvuk, který posluchače překvapí svou neutralitou. Středobasové měniče s membránou s uhlíkové tkaniny - vynikají srovnatelným výkonem a přesností výrobcem dosud používaných legendárních keramicko-hliníkových měničů, ale mají ještě lepší vlastnosti v parametrech útlumu vlastních rezonancí membrány, což přináší ještě hladší a transparentnější zvuk, mimořádně velké kmitací cívky, zajišťující nízké tepelné zatížení a velmi vysokou účinnost pohonu membrány, díky čemuž poskytují vysoce dynamické a přesto kontrolované basy, optimalizovaný systém pohonu a zavěšení membrány, pro dosažení maximální linearity a co nejnižšího zkreslení. To zaručuje věrnou reprodukci středního pásma, zatímco přirozená lehkost membrány z karbonových vláken zvyšuje její rychlost a snižuje setrvačnost, čímž je dosaženo mimořádné čistoty reprodukce. Resonance Suppression Composite (RSC) - vysoce kvalitní a propracovaná konstrukce ozvučnice s zadním štěrbinovým bassreflexem, akusticky téměř inertní materiál na výrobu skříní - sendvičová konstrukce kompozitního materiálu s jádrem s pevné akusticky netečné pryže, který výrazně snižuje akustické vyzařování skříně, které by jinak zabarvovalo reprodukci. Masivní hliníkové konzoly zajišťují pevné spojení s podlahou a maximální stabilitu, tuhost kovové konstrukce omezuje interakci reprosoustav s místností. Výsledný výrobek s čistými a přehlednými liniemi, nabízející vynikající akustické vlastnosti, kvalitu a poměr ceny a výkonu, přináší vzrušující a výkonnou reprodukci.
Tři varianty provedení - pravá dýha americký ořech / černý lak / bílý lak.
systém : 2 pásmový bassreflex
vysokotónový reproduktor : 25 mm karbonová kopule
středobasový reproduktor : 2 x 125 mm karbonová kónická membrána
ozvučnice : Resonance Suppression Composite - sendvičová konstrukce stěny
frekvenční rozsah : 32 Hz – 28 kHz (+/- 6dB)
impedance : 6 ?
citlivost : 89 dB - 1 W / 1 m
rozměry š / v / h : 185 x 1000 x 270 mm
hmotnost : 22 kg / kus
Značka Acoustic Energy patří mezi stálice britského hi-fi a vyznává, dalo by se od pohledu říct, modernou poněkud osvěžené pojetí klasické ostrovní školy konstrukce reprosoustav. Už od svého založení roku 1987 si ovšem nese poměrně jasný vlastní rukopis, který v praxi pokračuje také v nejnovějším modelu AE509, králi současné firemní nabídky. Jde o středně velký sloupek ze střední cenové kategorie.
Vizuálně jsou AE509 štíhlé a relativně vysoké sloupky čistých a nekomplikovaných tvarů. Ozvučnice zkonstruované z panelů typu RSC o tloušťce 1,8 cm mají velmi pěkné povrchové provedení a stojí celkem vysoko nad podlahou díky sadě čtyř robustních hrotů na konci do boků čnících nožiček. Žádné experimenty s tvary, žádné výstřelky a přesto AE509 vypadají pěkně. Zájemci o decentnější vizuální dojem mohou nainstalovat magneticky přichycenou krycí mřížku se zajímavě dynamickým zašpičatěním spodní části, které design osvěžuje.
Na to, že jsou AE509 opravdu štíhlé (šířka 18,5 cm), nejsou ani nijak zvlášť hluboké (27 cm) a k výšce kabinetu rovných 100 cm je třeba připočíst ještě pěkných pár centimetrů za zmiňované hroty. Celá reprosoustava váží pěkných 22 kg. Krom váhy ale odolnost vůči vibracím zajišťuje i kompozitní složení ozvučnice - zkratka RSC (Resonance Supression Composite) značí vrstvené různorodé materiály, které díky tomu i při průměrně celkové tloušťce nadstandardně pohlcují energii.
Zadní stěna odhalí přítomnost bassreflexového otvoru kousek pod horní hranou, jde o obdélníkovou štěrbinu jak je u Acoustic Energy zvykem. U paty je pak jen elegantní destička s jediným párem reproduktorových terminálů.
Bez mřížky je vidět, že o něco méně než polovinu výšky čelní stěny zabírají tři reproduktory v D´Appolito rozložení, všechny s nápadnou kresbou na povrchu membrán.
Základem je v prostředku reproduktorového pole umístěná kopulka tweeteru o průměru 2,5 cm. Je zasazena do relativně výrazného hliníkového zvukovodu a nejzajímavější je na ní použitý materiál - jde totiž o uhlíkové vlákno. Z identického materiálu jsou utkány také membrány obou středobasových kónusů - mají průměr 12,5 cm a lehoučké membrány cestují na měkkých závěsech, poháněné 3,5 cm cívkou v silném magnetickém poli.
Neošizená je i frekvenční výhybka - využívá kupříkladu svitkové polypropylenové kondenzátory nebo cívky na vzduchovém jádře. Výhybka je pak čistě dvoupásmová, s přechodovou frekvencí na úrovni 2 900 Hz.
Výrobce udává u AE509 frekvenční rozsah 32 - 28 000 Hz (+/- 6 dB), charakteristickou citlivost 89 dB a jmenovitou impedanci 6 ohm.
Acoustic Energy AE509 jsme poslouchali v ostravské poslechové místnosti, kde jim společnost dělala vybraná sestava - zdrojem signálu byla mechanika EMM Labs TX2, digitál na analog převáděl EMM Labs DV2 a zesilovaly buď Electrocompaniet AW180 nebo Audia FLS 4. Propojeno bylo přes kabeláž z vyšších sfér katalogu Acrolink, srovnávat jsme mohli s Falcon Acoustics Studio 80 nebo Estelon X Diamond a dalšími.
Na hlubokém basu u "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) bylo cítit, že AE509 se umí zhluboka nadechnout, že umí nabídnout dost basové energie, v příjemně bohatém, vzdušném stylu, s pocitem celkového zakulacení a nenuceného uvolnění. Není to takový ten decentně audiofilský, menší a soustředěný bas, snaží se spíše pustit do odvážné hloubky, podtrhnout bohatost temných oktáv a zaplnit místnost.
Ve středním pásmu hrají AE509 svižně, lehce a otevřeně, uhlíkové membrány kmitají přesně a velice pěkně ohraničují jednotlivé noty, takže vokál Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) zněl s lehkostí a přitom ale nezapomínal na šťavnatost, na tělo a váhu. Hlas byl krom odpovídající čistoty také velmi příjemně klidný a vlastně spíše jemnější, kultivovaný a prostý ostrostí na sykavkách nebo tvrdosti ve vyšší části spektra. Srozumitelnost je pak dobrá, nekomplikovaná.
Pro vysokotónovou kopulku velmi netypický matriál přinesl do cinkotu nejvyšších frekvencí v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) nebojácnou energii, ale i výrazný objem, ačkoliv bez pocitu takové té nepřiměřené dominance. Reproduktor dokáže každý kovový tón průbojně protlačit do prostoru, s překvapivě vysokým rozlišením a výtečnou přesností a rychlostí. Možná by s vysloveně tvrdě hrající elektronikou mohl být zvuk za hranou, ale se zkoušenými kombinacemi nebyl ani na dosah jakékoliv vulgárnosti. Rozhodně je pak nutné ocenit brilantní živost a svižnost zvuku.
Energicky a s kombinací tahu na branku a váhy, těla a výraznosti zvuku se AE509 staví také k dynamickým nahrávkám; výbušná elektronická "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) s razantními špičkami byla zvládnutá jaksi snadno, nenásilně a ačkoliv výsledné zvukové podání je také trošku příjemnější a měkčí, má razanci, dá vám pocit pulsující, husté a důrazné dynamiky. AE509 se zdají hrát s nadhledem a bez komplikací, odvážněji, než by jejich velikost naznačovala.
Velmi rychle a přesně reagující měniče na všech pásmech nabízí velice dobrou čitelnost a i komplexní mnohovrstvý zvuk strunných nástrojů v "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds" III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) zněl organizovaně a spořádaně. V reprodukci je vzduch a celý zvuk jako kdyby byl o krok "dopředu", ne přímo podbízivý, ale svádivě přítomný a poutající pozornost. AE509 nejsou hyper analytickými monitory v tom slova smyslu, že by přenesly do popředí i jemňoučké ambientní detaily a přesto vám dají pocit, že vnímáte jednotlivé oddělené nástroje, dozvuky jejich znějících strun a vůbec všechno, co si můžete v cenové třídě s pětimístnou cenovkou přát.
Jak už bylo řečeno, AE509 jako kdyby soustředily zvuk přímo na vás, jako kdyby to byl velký koncert (protože zvuk JE velký a rozpínavě schopný zaplnit celý prostor), v němž jste jediným divákem. To platilo i pro podání hudební scény v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD). Vnímáte nejen spojitou pravolevou plochu, kde už reprosoustavy nepřitahují pozornost, kde se hudba odehrává i kousek vedle nich a (pěkný) kus za nimi, nejen v prostoru mezi. Je tu dobrá separace nástrojů a opět vzdušnost; všechno prostě sedí na místě s už důstojnou mírou neokázalého nadhledu.
V "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) stihly reprosoustavy bez potíží předat tu šlapající rytmičnost, váhu a pulsující energii solidně od podlahy, zvuk je pěkně plný a energický a nebojácně se prosazuje. Přednes je rozhodně zábavný, odsýpá a přes jistou dopřednost nijak nezdůrazňuje limitovanou kvalitu produkce nahrávky, takže se dá v klidu poslouchat i delší dobu.
Štíhlé sloupky Acoustic Energy AE509 jsou důstojným vrcholem firemní nabídky - v poměrně kompaktním těle snadno zaplní střední i velké místnosti, navíc díky D´Appolito provedení nevyžadují tak pečlivé zvažování akustiky poslechového prostoru. V kombinaci se snadnou rozehratelností a uhlíkovými membránami, které pevně, přesně a přitom velmi lehce zvládají i komplexní hudební materiál fungují napříč hudebními žánry, bez vulgarity a přesto výrazně, bez přehánění, ale přesto pěkně energicky a šťavnatě. AE509 jsou prostě zábavné reprosoustavy, s kterými není těžké poslouchat a patří k opravdu excelujícím řešením ve své cenové kategorii.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose vysokotónového měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních a nadstandardním zatlumením (koberce, akustické prvky Artnovion,...).
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Naměřená frekvenční odezva ukazuje nástup reprodukce s reálně využitelnou energií kousek pod solidní hranicí 40 Hz, stejně jako pokazuje na mírně zdůraznění v pásmu kolem 200 - 250 Hz. Střední pásmo je pak pěkně čisté, mírný propad na 4 kHz odpovídá chování D´Appolito systému měřeného z bližší než ideální poslechové vzdálenosti. Hodně atypické je ale chování vysokotónového měniče nad touto hranicí a to zejména v přímé ose - mimořádně rychlá a pevná membrána z atypického materiálu vykazuje obrovský přírůstek energie, který ale kupodivu při poslechu nevnímáte ani zdaleka tak intenzivně, jak se jeví na papíře. Při poslechu mimo osu je pak projev podstatně vyrovnanější a zdůraznění v reálu nevelké. Naměřené hodnoty se vejdou do standardní tolerance +/- 3 dB od cca 60 do cca 17 000 Hz.
Sedlo na impedanční křivce na úrovni 45 Hz naznačuje, že právě sem někam je naladěn bassreflex, reprosoustavy se drží velmi spořádaně nad úrovní 7 ohm, takže je lze s klidným svědomím označit za opravdu autenticky osmiohmové, což není úplně běžná záležitost. Průběh křivky je prostý zákmitů a nespojitostí, takže tu nejsou zjevné stopy vnitřního stojatého vlnění nebo rezonance kabinetu a jiných nežádoucích projevů. Elektrická fáze má také velmi poklidný průběh, jen na dvou místech se propadá do nižších než optimálních záporných hodnot, nicméně vzhledem k přítomnosti vysokého impedančního peaku nebudou reprosoustavy vyžadovat nepřiměřenou proudovou kapacitu na straně zesilovače.
KLADY
+ decentní a příjemný zvuk
+ živost a energičnost
+ pocit hloubky, neočekávaný vzhledem k velikosti měničů
+ snadno zvukem naplní místnost
+ sledují i náročnější signály s lehkostí
+ celkově hladký zvukový projev bez pocitu vyčnívajících momentů
ZÁPORY
- nic podstatného, pokud pro ně máte dost místa
Autor: Daniel Březina, hifi-voice.com