Úvod » Reprosoustavy » Sestavy 5.1 » Q ACOUSTICS 3020i set 5.0
Popis & Specifikace
Výkonná sestava 5.0 vhodná pro střední i větší místnosti ve složení: 4x 3020i + 1x 3090Ci.
Zvýhodněná sestava reproduktorů od anglického výrobce Qacoustics set 3020i v konfiguraci 5.0. Sestava nabízí výborné akustické vlastnosti s vyváženým přednesem je vhodná pro střední až středně veliké místnosti. Složená z regálových reproduktorů QA 3020i, centrálního reproduktoru QA 3090Ci a zadních reproduktorů QA 3020i. Reproduktory série 3000i jsou nejnovějším přírustkem v nabídce tohoto výrobce. Sestava je určena pro střední až středně velké poslechové prostory kde posluchač požaduje detailní a vyvážený zvuk svého domácího kina. Sestavu lze doplnit o aktivní subwoofer QA3060i který vám zprostředkuje plné a silné basy pro plněhodnotný filmový zážitek. Poctivé zpracování korpusů a tuhost ozvučnic se podepsalo na vynikajícím podání dynamiky a čistoty přednesu. Sestava vás uchvátí svým prostorovým podáním všech i těch nejjemnějších detailů při sledování vašeho oblíbeného filmu nebo koncertu. Precizní anglické dílenské zpracování je i u této série samozřejmostí svým moderním designem se vám tato atraktivní sestava bude hodit téměř do každého interiéru. Povrchová úprava je provedená v praktickém matném provedení.
Firma Q Acoustics z nevelké obce Bishop´s Stortford severně od Londýna má u svého loga docela odvážný slogan. Ten zní „Ty nejlepší dostupné reprosoustavy na světě". Vzhledem k počtu ocenění a enormní oblibě značky (hlavně v domovské Anglii, ale i z celosvětového pohledu) k tomu asi může mít i našlápnuto. Navíc se na rozdíl od většiny ostrovních značek nesnaží hrát na strunu tradice, ale pyšně říká, že jde o moderní, mladou a hlavně mladistvou firmu.
Firma nemá kdovíjak extrémní záběr, byť logo Q Acoustics najdete i na vestavných systémech, na reprosoustavách pro venkovní použití, nebo na dnes moderních soundbarech či bluetooth reprosoustavách. Základní kámen portfolia ovšem leží ve třech klasických Hi-Fi řadách.
Značka Q Acoustics se profilu trošku jinak, než většina ostatních - hrdě přiznává, že díky založení až v roce 2006 nemá žádnou historii, která by ji vázala (či svazovala), že ji nezaložil bohatý nadšenec, ale profesionální vývojáři a obchodníci a s chutí říká, že cílem je nabídnout promyšlené a v dané třídě co možná nejlepší reprosoustavy, postavené na realistických základech. Tuto filozofii zkouší také na nové řadě 3000i, která je inovací oblíbené série 3000 (která však trochu matoucím způsobem zůstává v nabídce i nadále).
Větší ze dvou regálových modelů nese označení 3020i a už na první pohled poznáte, že patří do katalogu Q Acoustics. Úzká a protáhlá silueta, výrazné zaoblení rohů, výrazné orámování měničů a přitom zachovaný pocit modernosti a čistoty designu, to jsou hodnoty, které nejlépe charakterizují vnější podobu všech aktuálních firemních reprosoustav.
3020i nejsou výjimkou a jejich kabinety z MDF prvků jsou vyvedeny právě ve zmíněném duchu - jejich 5,5 kg pak ukrývá ozvučnice s výškou 27,8 cm, hloubkou 28,2 cm a šířkou jen 17 cm. Vnitřní pracovní objem něco málo přes šest litrů (což je o čtvrtinu více než měl model 3020) využívá dvojice měničů, jak je ostatně patrno už na první pohled. Pevnost skříně zajišťují výztuhy typu Point-to-Point, jak jim výrobce říká.
Výšky má na starosti měkká kopulka o průměru 2,2 cm, klasicky působí i kónus středobasu o průměru 12,5 cm. Vysokotónová kopulka je "odpružená" od zbytku skříně, aby na ni nepřecházely nežádoucí rezonance. Výrazný závěs pak slouží podle výrobce i k optimalizaci vyzařovací charakteristiky.
Pohlédněte na zadní stranu a moderní vzhled vás potěší i zde - poměrně úzký výdech bassreflexového nátrubku je orámován velkým kruhem, který nahrazuje běžné informační štítky, stejně tak je tu místo klasické vaničky s terminály destička s mělkými, ale dobře šroubovatelnými terminály a celé to vypadá jednoduše k světu a velmi současně.
Dvoupásmovou konstrukci v Q Acoustics dělí výhybkou na úrovni 2 400 Hz, udávaná citlivost 88 dB / 2,83 V / m je mírně nadstandardní a jmenovitá impedance 6 ohm klesá dle údajů na 4 ohmy. Pracovní frekvenční rozsah 64 - 30 000 Hz výrobce udává v poněkud atypické toleranci +3 dB / -6 dB.
Regálovky Q Acoustics 3020i jsme poslouchali v prostorách studia HIFI CZ v Záběhlickém zámku, kde jim společnost dělal Teac NR-7CD, nebo Teac TN-550 s phono modulem NAD PP4. Propojeno bylo kabely WireWorld - Eclipse 6 nebo Stratus. Zkoušeli jsme porovnávat s modelem 3020 nebo třeba Concept 500 a dalšími reprosoustavami.
Když se rozehrál Rossiniho "Duet pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152), bylo téměř okamžitě jasno, že 3020i se nepouští do nejhlubších oktáv s přílišnou chutí, že dbají spíše na přiměřený přednes toho, co je takhle malým reprosoustavám vlastní - tedy středů a výšek. Oběma nástrojům tak - logicky - scházel pocit hutnosti, velikosti a váhy, tóny byly spíše formálně naznačené, nicméně třeba vrznutí smyčce působilo poměrně smysluplně a s ohledem na danou cenu už alespoň temnou tuhost basů naznačilo. Důležitější je, že 3020i hrají hladce a hebce, uvolněně a tak nějak elegantně v klidu, takže s trochu realistickým smýšlením nebudete hluboké basy nějak nutkavě potřebovat - a pokud ano, přiražení blízko ke zdi (zavánějící ale negativním ovlivněním čistoty) nebo lépe doplnění subwooferem je možné vždy.
S hebkou, až vřelou elegancí si Q Acoustics 3020i poradily se zpěvem Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140). Na danou cenu je to vlastně pěkné podání, se snahou o bohatost, díky nepřebujelým spodním oktávám působí hlas až nečekaně výrazným a dominantním dojmem. Je to takový vlastně jednoduchý, ale přitažlivě příjemný přednes, z něhož možná netryskají kdovíjaké detaily, ale nemáte pocit, že by byl "levný", že by byl nějak chudý či dutý - hlas už má solidní hi-fi kvality.
Komplexní a mnohovrstvé kovové perkuse ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) sice logicky 3020i nestíhá vykreslit v jejich úplné bohatosti, ale zato umí nabídnout příjemně znělé "cink" a přesto ani při vyšší poslechové úrovni netahat za uši - celkové ladění i tady kráčí směrem k jemnosti a klidnosti. Třepotající se činely a cinkátka jsou už rozumně oddělené a nezrnité, vlastně je to příjemně kultivovaný přednes.
Samozřejmě, že vám malé ozvučnice nenabídnou velký zvuk či dramatickou dynamiku, zejména v této cenové hladině. Úvod Stravinského "Ptáka Ohniváka" v podání Utrechts Studenten Concert ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) byl příjemně svižný a nenásilně plynoucí, byť dynamicky samozřejmě limitovaný možnostmi rozměrů i cenové kategorie. Přes patrnou snaživost nejsou 3020i dramaticky důrazné nebo mocné, je ovšem nutné ocenit, že se nesnaží obcházet fyzikální pravidla a drží se kultivované a důstojné cesty, takže dynamickým špičkám čelí v měkčím, ale opravdu lehce poslouchatelném duchu. S ohledem na cenovku je to pak výtečné.
Malé dvoupásmové regálovky se často označují za monitory, byť to rozhodně není automaticky platné - třeba právě 3020i nemají, soudě dle toho, jak naložily s "Pie Jesu" v podání Ellen van Zomeren ("Incredible Music Vol. 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130), tak úplně monitorové vlohy. Opět nutno říct, že za danou cenu umí překvapit či přesněji potěšit tím, jak celistvě a jak vyrovnaně se jim daří hrát, jak kultivovaně snoubí férovou čistotu a celkovou "přiměřenost", díky čemuž se prostě dají bez obtíží poslouchat poměrně potichu i nahlas. Vokální pásmo se pak zdá být dobře přístupné a na poměry své kategorie k němu nelze mít výhrad - neútočí na vás efektní prezentací detailů, ale spíše po vzoru dražších a dospělejších konkurentů v klidu snová příjemně měkké hudební vlákno bez stresu a bez nutkavosti ukázat co nejvíc (protože to v těchto třídách končí spíš umělým tlakem na pilu, který unavuje).
Q Acoustics 3020i se jako mini monitor nechovají tak úplně ani z pohledu podání prostoru - "Dream about you" (Eva + Stevie B. | "STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) neměla tak úplně holografickou podobu, ale reprosoustavy to vyvažují tím, že zvuk umí nechat "roztéct" po místnosti, že umí nabídnout relativně plnou a velkou scénu, takže máte pocit už poměrně velkého zvuku. Lokalizace a oddělení nástrojů je férové, díky "easy" charakteru reprodukce vás vůbec nic netahá za uši nebo nenutí myslet na to, co schází.
I ve své uvolněnosti a jemnosti se 3020i dařilo až překvapivě dobře udržet tempo "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) - je to o to překvapivější, že tu schází basové spektrum, které konkrétně tuto skladbu posouvá dopředu svou rytmickou tuhostí. Syntetické hluboké tóny jsou jen tak letmo načrtnuté, takže hudbě chybí tak trochu pocit fyzické důraznosti, ale zvuk vás tak nějak nekonfliktně obklopí, hladí a ve finále je to tak naprosto neúnavný pocit, že se necháváte oblévat příjemnou hudebností. Je to tak trochu hudební ekvivalent ráchání nohou v příboji - je to velmi odpočinková a příjemná záležitost.
Malé Q Acoustics 3020i vás s ohledem na svou cenovkou zajisté dostanou vzhledem a provedením. Na elegantní modernost je totiž nejen radost pohledět, ale i si na ni sáhnout, protože nemáte pocit, že byste nešetrným dotykem bednám ublížili (na rozdíl od leckterých jiných levných modelů na trhu). Tak jak libě vypadají pro oko, tak libě hrají 3020i i pro ucho. Oproti původnímu modelu 3020 se zdá vše být trochu učesanější, ale pointou zůstává, že za své peníze dostanete kulatý, vstřícný a příjemný přednes, kterému, pravda, poněkud chybí spodní oktávy, formující plnost a tučnost reprodukce, ale kterému na straně druhé můžete svěřit své uši na dlouhé hodiny, aniž by vás to unavilo či uvrhlo do stavu, v němž budete vážit co si pustit dál. S Q Acoustics 3020i si můžete nekonfliktně pustit prakticky cokoliv, ačkoliv jejich klidnějšímu ladění vyhovuje i jednodušší a klidnější hudba - sečteno a podtrženo, za dané peníze jen stěží najdete takhle pohledné a podobně příjemně znějící reprosoustavy.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, jen minimálním zatlumením, bez rozsáhlých akustických úprav, se značně průzvučnými stěnami ze sádrokartonu. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechových pozicích tak, jak je vidět na fotografiích.
Ačkoliv 3020i se snaží díky bassreflexu přidat něco basu už kolem 50 Hz, v reálu v plné síle hrají až od nějakých 120 Hz, což relativně odpovídá dané velikosti, ale hlubší tóny mohou scházet. Odtud dál jsou pak až do 20 kHz vlastně vzorně vyrovnané - naměřený propad na 2 800 Hz se výrazně vyrovná, poodstoupíme-li alespoň ještě o jeden další metr (takže 3020i nejsou úplně ideální pro velmi blízký poslech třeba u pracovního stolu a podobně). Tak či tak jsou za dané peníze 3020i vlastně excelentně fungující, přijmeme-li fakt, že frekvence pod 100 Hz budete muset dodat buď přisazením blízko ke zdi nebo subwooferem.
Impedance (červená) neklesá pod 4 ohmy a to ještě jen na dvou místech, křivka pak napovídá, že bassreflex je naladěný na 55 Hz a přechodová frekvence obou pásem je na nějakých 1 700 Hz. Křivka je prostá záchvěvů a rychlých změn, takže reprosoustavy nebudou rezonovat. Křivka elektrické fáze (černá) je kolem 120, 800 a 2 600 Hz už poměrně dost mimo "bezpečný" rozsah, na druhou stranu se tak děje v takové kombinaci s průběhem křivky impedance, že 3020i budou představovat relativně rozumnou zátěž i pro levný zesilovač, jehož připojení lze očekávat.
KLADY
+ atraktivní cenovka
+ pěkné provedení
+ velmi příjemný charakter
ZÁPORY
- basu je málo
Autor: Daniel Březina, hifi-voice.com